Monday, August 13, 2007

Tipu 5: Isu Pasar Borong, Memang Deris Berbohong

Ini yang ditulis didalam UKOM :

Terminal Agro RM40 Juta di Bukit Payung

Pasar Borong Gong Pauh yang berkeadaan kurang selesa akan digantikan dengan Terminal Agro yang akan dibina di Bukit Payung.
Oleh: Suriati Ali
Kerajaan Negeri memperuntukkan kira-kira RM40 juta bagi membina pasar borong baru yang dikenali sebagai Terminal Agro di Bukit Payung, Marang. Pembinaan terminal yang menggantikan Pasar Borong Gong Pauh itu masih lagi dalam perangkaan pelan dan dijangka siap akhir 2009. Apabila siap kelak ia mampu memenuhi hasrat peniaga terutama mereka yang menjalankan jualan secara borong memperluaskan ruang niaga masing-masing.
Menteri Besar Dato’ Seri Idris Jusoh berkata, pembinaan Terminal Agro dapat menyelesaikan pelbagai masalah yang dihadapi peniaga yang sekarang ini masih menggunakan pasar borong lama iaitu di Gong Pauh. Katanya, isu kekurangan bekalan air yang dibangkitkan peniaga sebelum ini adalah disebabkan beberapa faktor dalaman yang mana sebelum ini dipegang Yayasan Amal PAS Malaysia. Katanya, ada di kalangan ahli yayasan itu kurang berpuas hati selepas Majlis Perbandaran Kuala Terengganu (MPKT) mengambil alih pengurusan pasar itu.
“Mereka sanggup bertindak diluar batasan dengan mencabut hampir keseluruhan pili air sehingga menyukarkan peniaga mendapatkan sumber air untuk menjalankan peniagaan masing-masing
“Bagi meredakan keadaan pegawai MPKT telah mengadakan perbincangan bersama peniaga pada 25 April lalu dan dalam perjumpaan itu, MPKT bersetuju membaiki segala kelengkapan yang rosak selain bertindak membersih longkang, surau dan menyusun semula aturan keluar masuk ke pasar itu sementara menunggu Terminal Agro siap,” katanya.
Menurutnya, Kerajaan Negeri turut kesal dengan sikap yayasan itu kerana tiada perancangan teliti bagi memenuhi keselesaan peniaga. “Demi keuntungan hasil sewa, mereka sanggup membuka ruang kepada 327 individu untuk berniaga walaupun menyedari pasar itu hanya mampu memuatkan 60 ruang niaga,” katanya kepada pemberita selepas mesyuarat mingguan Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri, di Wisma Darul Iman, hari ini (13 Jun).
Sementara itu, Dato, Seri Idris turut menjawab pertanyaan pemberita yang ingin mengetahui mengenai status sistem pengangkutan keretapi yang ingin diwujudkan di Terengganu.
Katanya, beliau sering membangkitkan isu pembinaan keretapi di Terengganu ketika bermesyuarat bersama Perdana Menteri, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi kerana memikirkan sistem keretapi perlu bagi menarik pelancong selain dapat menjana ekonomi negeri Terengganu.
Jika diwujudkan ia menjadi pelengkap untuk sistem pengangkutan dan sektor pelancongan selain ada kemudahan pengangkutan lain termasuk Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) dan lapangan terbang bertaraf antarabangsa.
Unit Komunikasi Negeri.

Yang di 'attach' kan tu pula adalah rakaman yang dibuat semasa sidang media. Cuba dengar dan bandingkan....

Dan ini Fakta sebenar;

Pasar Borong Darul Iman/Gong Pauh dirasmikan pada 26/09/2002 dibangun atas tapak Agromart, Kompleks yang ditinggalkan oleh kerajaan Wan Mokhtar mempunyai tunggakan bil air ribuan ringgit.400 orang berniaga dipayungi Persatuan Peniaga Pasar Borong. Khidmat KPK Trading Sdn Bhd mengurus dan menyelenggara Pasar Borong, mengutip hasil sewaan minima lebih/kurang RM 7,000.00/bulan, merancang pembangunan, memberi ruang, memastikan kebersihan, menyelesaikan masalah dan membayar sebahagian tunggakan bil air
Hingga akhir tahun 2004, Apabila UMNO merampas pemerintahan, Khidmat KPK ditamatkan, MPKT mengambil alih dan segala masalah di Pasar Borong bermula. Pelbagai kemudahan asas dihentikan dan penyelenggaraan peralatan tidak dilaksanakan. MPKT terus mengutip sewaan tapak. Peniaga mula gunakan air parit,
Pihak Persatuan berkali-kali buat aduan, pohon penyelenggaraan dan pembaikian, tetapi tidak dilayan, tidak diendahkan.Jam 12.30 malam, 18 April 2007, 07 buah lot kedai & bangunan tandas di Pasar Borong terbakar. Sejak itu, seksa nak buang air. Persatuan berusaha lagi, memohon ehsan kerajaan negeri, tapi tidak dipeduli. Hanya pada 27hb April 2007, perjumpaan diadakan dengan wakil Yang Dipertua MPKT,berjanji nak baiki tandas, nak sambung air tapi.

Setelah janji tak ditepati, Persatuan Peniaga mengambil keputusan mengadu ke TV3. Pada 5hb Jun, 2006, selepas disiar berita Buletin Utama, barulah kerajaan kelam kabut.

No comments: